
LinkedInin algoritmi on muuttunut – mitä sinun pitäisi tietää?

10.9.2025
LinkedIn ei enää palkitse vain aktiivisuutta, nopeutta ja vilkasta kommentointia. Vuoden 2025 algoritmi korostaa asiantuntijuutta, vuorovaikutusta ja sisällön lukijalle tuottamaa arvoa.
Kun sponsoroitu teksti ja mainokset täyttävät suuren osan syötteestä, yksittäisten kirjoittajien on oltava yhä kiinnostavampia. Vanhoilla keinoilla ei enää menesty, joten on aika päivittää strategia.
- Asiantuntijuus etusijalla
LinkedIn nostaa nyt esiin kirjoittajia, joilla on syvällistä osaamista. Nopeat uutiskommentit tai pintapuoliset kuulumiset eivät enää riitä, mutta kokemusten jakaminen, näkemykset ja oivallukset saavat enemmän painoarvoa. Täsmälliset juuri tietyn alan asiantuntemuksesta kertovat tarinat nousevat esiin.
Ei siis kannata jakaa yleisiä johtajuusvinkkejä, vaan mieluummin kertoa siitä, miten 25 vuotta samaa työtä tehnyt tiimi saatiin innostettua uuteen työtapaan. - Keskustelun laatu ratkaisee
Algoritmi suosii nyt julkaisuja, jotka herättävät merkityksellistä keskustelua. Pitkät, pohtivat kommentit ja aidot väittelyt nostavat näkyvyyttä enemmän kuin tykkäykset.
Ennen LinkedIn antoi enemmän näkyvyyttä esimerkiksi kilpailuille, joissa pyydettiin vastaamaan viestiketjuun yhden sanan yes- tai no-kommenteilla. Nyt algoritmi tunnistaa kikkailun paremmin eikä pidä sitä niin arvokkaana kuin aitoa ajatustenvaihtoa. Syvyys voittaa määrän. Kun keskustelet, perustele näkemyksesi. - Lukuaika vaikuttaa näkyvyyteen
LinkedIn mittaa, kuinka pitkään palvelun selaajat viettävät aikaa julkaisusi parissa. Mitä pidempi lukuaika, sitä enemmän algoritmi palkitsee. Pitkän käyttöajan saavat usein tarinat, joilla on vetävä alku, selkeä keskikohta ja naseva opetus. Myös visuaalisesti oivaltavat kuvakarusellit ja mutkikasta tietoa pelkistävät infograafit toimivat. - Laatu voittaa määrän
Ajankohtaisuus ei enää ole kaikki kaikessa. Hyödyllinen sisältö nousee esiin vielä viikkokausien päästä. Sijoita paukut mieluummin laatuun kuin julkaisumääriin. Mieti, mitä arvoa tuot yleisölle. Voit testata, millaisilla aloituskoukuilla saa lukijoita. Kaksi ensimmäistä virkettä ovat tärkeitä. Laadukaskin juttu jää lukematta, jos alku on puiseva. - Ulkoiset linkit eivät ole suosiossa
LinkedIn ei ole aiemminkaan pitänyt ulkoisista linkeistä, mutta nyt se haluaa pitää käyttäjät palvelussa yhä tiukemmin.
Ulkoiset linkit voivat heikentää näkyvyyttä, joten ne kannattaa sijoittaa kommentteihin. Jos linkin takana on jotain, joka on välttämättä kerrottava, se pitää kertoa jo julkaisussa. Jos jakaa artikkeleita, kannattaa liittää mukaan pieni selitys. Miksi jaat jutun? Opitko jotain vai jaatko tekstin mielipiteiden ärsyttävyyden takia? - Yrityssivujen näkyvyys on alamäessä
Yrityssivujen orgaaninen tavoittavuus on pudonnut, joten henkilökohtaiset profiilit ovat tehokkaampi tapa tavoittaa ihmisiä. Rohkeasti omalla äänellään puhuvat johtajat ja asiantuntijat ovat arvokkaita. Heitä kannattaa innostaa ja valmentaa. Aitouden kello kuuluu kauas ja rakentaa luottamusta. - Aitous toimii
Henkilökohtaiset kuvat lisäävät selvästi LinkedIn-postauksiin sitoutumista. Näytä organisaatiosi arkea, tiimityöskentelyä, sekavan projektin vaiheita, todellisia hetkiä. Omat kasvot puhelimella kuvattuina riittävät, kuvapankkikuvat voi säästää diaesityksiin. - Valitse kohderyhmäsi
Et voi puhutella kaikkia, joten valitse kohderyhmäsi. Poimi pari kolme aihealuetta, joissa olet asiantuntija kollegoillesi tai asiakkaillesi. Jaa kokemuksiasi ja vuosien varrella keksimisiäsi vinkkejä.Vaikka et kirjoittaisi yhtään omaa päivitystä, myös fiksut kommentit auttavat eteenpäin. Älä kommentoi viisastelun ilosta, pyri mieluummin luomaan arvoa muille.
Oli algoritmi uusi tai vanha, tärkeintä on kärsivällisyys. LinkedIn ei ole ilmoitustaulu, jonne voi kirjoittaa jotain, kadota paikalta ja palata kuukauden päästä. Parhaimmillaan LinkedIn on osaamistasi ja verkostojasi kasvattava kone, joka muuttuu julkaisu julkaisulta knnaltasi hyödyllisemmäksi. Jos ruokit sitä, se ruokkii sinua.