Code of conduct on maailman paras juttu, ja miksi sinunkin pitäisi ajatella niin
Code of conduct eli eettinen ohjeistus on yrityksissä laadittu dokumentti, jossa kuvataan yrityksen hyväksymät toimintatavat ja työnteon periaatteet. Siinä määritellään pohja organisaation työkulttuurille: mikä on oikein ja mikä ei, ja miten yhteisten asioiden halutaan olevan. Dokumentin on siis tarkoitus kertoa, mikä on organisaation yhteinen tapa toimia.
Ohjeistus tarjoaa organisaatiolle työkalut ja valmiuden eettiseen toimintaan. Eettinen ohjeistus tehdään, koska halutaan edistää yrityskulttuuria, jossa kannustetaan toimimaan oikein ja tartutaan väärinkäytöksiin rohkeasti.
Pelkän eettisen ohjeistuksen laatiminen ei kuitenkaan riitä, vaan se täytyy juurruttaa osaksi yrityksen työkulttuuria. Täällä Kreabilla olen oppinut, että Suomessa yritysten eettinen ohjeistus on usein vain valkoinen dokumentti, jonka saa käydä lukemassa. Sen sijaan maailmalla ohjeistuksia suunnitellaan henkilöstön luettavaksi, eli niitä tehdään kuten muutakin laadukasta viestintää: sisältö suunnitellaan herättämään kohdeyleisön mielenkiinnon. Olen oivaltanut, että myös sisäiseen viestintään tehdyissä dokumenteissa voi käyttää luovuutta. Jonkin yrityksen eettisestä ohjeistuksesta tehtiin helppolukuinen sarjakuva, toisen yrityksen arvot ja toimintakulttuuri kerrottiin kauniisti taitetussa tiedostossa case-esimerkkien kera.
Usein työhaastattelussa minulta kysytään, kuinka selviän haastavista tilanteista töissä. Nyt ymmärrän, että työssä tapahtuviin haastaviin tai epäeettisiin tilanteisiin olisi hyvä olla ohjeet talon sisällä sen sijaan, että itse luovin tilanteesta toiseen. Perehdyttämisen yrityksen arvoihin ja toimintakulttuuriin voi aloittaa jo ennen itse työn alkua. Nykyisen tietoni valossa onkin kerrassaan omituista, etten ole juurikaan kuullut siitä muissa työpaikoissani, tai sitä ei ole erikseen mainittu perehdytyksessä. Ehkä ohjeistus on saatettu mainita, mutta en ole omaksunut sitä osaksi toimintaani. Kertooko tämä enemmän minusta vai valkoisesta A4 dokumentista? Ohjeet yhtenäistävät toimintakulttuuria, keventävät eettistä taakkaa ja lopulta parantavat työnantajamielikuvaa.
Henkilöstön osallistaminen yrityksen kulttuuriin ja vastuullisuuteen ei ole pelkästään kaikkien etu, vaan säteilee työntekijöistä maailmalle. Uusien sukupolvien vallatessa työmarkkinat, työn ja oman arvomaailman kohtaaminen on yhä suuremmalle joukolle tärkeää. Työntekijöiden arvostus ja innostus omaa työpaikkaa kohtaan taas parantaa työnantajamielikuvaa. Totta kai kerron mielelläni, jos viihdyn työssäni, jossa arvostetaan yhteisiä pelisääntöjä. Win-win!
Tekstin kirjoittanut Idalotta Nousiainen työskenteli Kreabilla harjoittelijana talvella 2022-2023. Koulutukseltaan Idalotta on journalistiikan kandidaatti ja tulevaisuudessa median kokonaisvaltainen asiantuntija. Viestinnän saralla erityisesti kiinnostavat sisältöjen tuottaminen, vaikuttajaviestintä ja kansainväliset kysymykset.