ESEF-raportointi alkaa: oletko valmis tägäämään? 

Euroopan laajuiset ESEF-vaatimukset vaikuttavat jatkossa tilinpäätösraportointiin. Kirjoitimme tämän helppolukuisen artikkelin, josta on toivottavasti hyötyä ja iloa sinulle, joka pyörittelet tilinpäätös- ja vuosiraportointiaiheita työpöydälläsi!

ESEF lyhyesti

Kaikkien pörssilistattujen yhtiöiden on jatkossa raportoitava tilinpäätöstiedot yhtenäisessä digitaalisessa muodossa. Vaatimus koskee kaikkia EU-alueen pörssiyhtiöitä 1.1.2020 alkaneelta tilikaudelta lähtien.

Yhteinen raportointimalli parantaa tilinpäätöstietojen vertailtavuutta ja lisää avoimuutta eurooppalaisten listayhtiöiden välillä. Samassa digitaalisessa muodossa olevia tilinpäätöstietoja voi verrata sujuvasti vaikkapa yli kielirajojen, ja koneälyn hyödyntäminen suurten tietomassojen analysoinnissa helpottuu.

Yhteiseksi sovittu raportointimuoto on European Single Electronic Format (ESEF).
ESEF-vaatimukset edellyttävät, että tietyt luvut on merkittävä tilinpäätösraporttiin koneluettavilla XBRL-merkeillä eli tägeillä, ja että tilinpäätös on julkaistava XHTML-dokumenttimuodossa. Koneluettavat tägit kertovat vertailukelpoisia tietoja siitä, mitä tilinpäätöstaksonomian eriä mikäkin yrityskohtainen merkintä vastaa.

  • Muodossa olevia tilinpäätöstietoja
  • Voi verrata sujuvasti vaikkapa yli kielirajojen
  • Rahavirtalaskelma ja laskelma oman

Tällä hetkellä vaatimus koskee konsernitilinpäätöksen päälaskelmia (tuloslaskelma, tase, rahavirtalaskelma ja laskelma oman pääoman muutoksista). Vuonna 2022 ESEF-raportointi laajenee myös liitetietoihin.

Ensimmäinen ESEF-vuosikertomus edessä?

Tärkein vinkkimme on tässä: Varaa vuosikertomustiimin kick off kalenteriin normivuotta vauhdikkaammin!

Vaatimus koskee kaikkia

Kaikkien pörssilistattujen yhtiöiden on jatkossa raportoitava tilinpäätöstiedot yhtenäisessä digitaalisessa muodossa. Vaatimus koskee kaikkia EU-alueen pörssiyhtiöitä 1.1.2020 alkaneelta tilikaudelta lähtien.

Yhteinen raportointimalli parantaa tilinpäätöstietojen vertailtavuutta ja lisää avoimuutta eurooppalaisten listayhtiöiden välillä. Samassa digitaalisessa muodossa olevia tilinpäätöstietoja voi verrata sujuvasti vaikkapa yli kielirajojen, ja koneälyn hyödyntäminen suurten tietomassojen analysoinnissa helpottuu.

  1. Muodossa olevia tilinpäätöstietoja
  2. Voi verrata sujuvasti vaikkapa yli kielirajojen
  3. Rahavirtalaskelma ja laskelma oman

Yhteiseksi sovittu raportointimuoto on European Single Electronic Format (ESEF).
ESEF-vaatimukset edellyttävät, että tietyt luvut on merkittävä tilinpäätösraporttiin koneluettavilla XBRL-merkeillä eli tägeillä, ja että tilinpäätös on julkaistava XHTML-dokumenttimuodossa. Koneluettavat tägit kertovat vertailukelpoisia tietoja siitä, mitä tilinpäätöstaksonomian eriä mikäkin yrityskohtainen merkintä vastaa.

Samassa digitaalisessa muodossa

Tällä hetkellä vaatimus koskee konsernitilinpäätöksen päälaskelmia (tuloslaskelma, tase, rahavirtalaskelma ja laskelma oman pääoman muutoksista). Vuonna 2022 ESEF-raportointi laajenee myös liitetietoihin.

Ensimmäinen ESEF-vuosikertomus edessä?

Tärkein vinkkimme on tässä: Varaa vuosikertomustiimin kick off kalenteriin normivuotta vauhdikkaammin!

ESEF-sääntely ei vaikuta tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sisältöön, julkistamisaikatauluun tai tiedon jakeluun. Käytännössä ainoa muutos tulee siis julkistettavan tiedon muotoon. Ensimmäisenä raportointivuotena on kuitenkin tehtävä monta käytännön päätöstä siitä, miten yrityksessä halutaan toimia.

Lisäksi yrityksenne IFRS-luvuista vastaavat haluavat todennäköisesti konsernin päätaulukot taitettuna käyttöönsä hyvissä ajoin, jotta ehtivät testata tägien tekemistä rauhassa. Projektin loppuun on myös ensimmäisenä vuotena hyvä varata ylimääräinen hetki viime hetken viilailuiden varalle.

Kirjoittaja

Anna on kokenut viestinnän asiantuntija, jolla on yli 20 vuoden kokemus projektijohtamisesta, vuosiraportoinnista, brändityöstä sekä sisältöjen kehittämisestä. Hän on erikoistunut raportointiprosessien kehittämiseen ja räätälöintiin asiakkaiden tarpeiden pohjalta, ja vuosiraportit ovat hänen erityisosaamistaan.

Annaa innostavat myös työyhteisöviestintä ja brändi-identiteettien tarinallistaminen. Anna-Maria kiteyttää monimutkaisetkin kokonaisuudet ymmärrettävään muotoon ja luo vaikuttavia tarinoita, jotka jäävät mieleen. Erityisesti hän ilahtuu, kun voi auttaa muovaamaan monimutkaisesta selkeää ja yksinkertaista. Koulutukseltaan Anna on kauppatieteiden maisteri, pääaineenaan viestintä.

Töiden jälkeen Anna meditoi kukkia kastelemalla ja kerää energiaa tanssilattialla. Parasta maailmassa on veneily ja merielämä perheen kanssa.

Anna-Maria Laine
Johtava viestintäkonsultti, luova strategi