
Eettiset pelisäännöt kuntoon − Code of Conduct

Code of Conduct - eettinen ohjeisto on tärkeä osa yrityskulttuuria. Se on organisaation perustuslaki, joka sanoittaa arvot ja tekee ne näkyviksi omalle henkilöstölle: mitä “oikein” toimiminen työyhteisössämme tarkoittaa? Millaisiin toimintatapoihin yrityksenä sitoudumme? Tämä ei kuitenkaan ole ohjeiston ainoa ulottuvuus.
Koska yritysten toimintaympäristöt ovat erilaisia, Code of Conductiinkaan ei ole tarjolla standardiratkaisua. Kuten kaiken muunkin vastuullisuustyön, eettisten periaatteiden tulee lähteä olennaisuudesta – siitä, mitkä eettiset toimintatavat ovat tärkeitä juuri meille ja meidän sidosryhmillemme.
Miksi Code of Conductiin kannattaa satsata?
Eettinen ohjeisto sitoo yrityksen strategian ja arvot päivittäiseen työntekoon. Onnistunut ohje on ymmärrettävä ja riittävän konkreettinen, jotta sillä on merkitystä jokaiselle työntekijälle. Paras keino sitouttaa henkilöstö on ottaa heidät mukaan ohjeiston laatimiseen ja kouluttaa heitä sen käytössä.
Vaikka Code of Conduct on ensisijaisesti yrityksen sisäinen ohje omille työntekijöille, se välittää tärkeän viestin myös ulospäin: millaisia arvoja ja periaatteita olemme yrityksenä sitoutuneet edistämään? Vastuullisuuden aikakaudella eettiset ohjeet auttavat yrityksiä varmistamaan, että niiden toiminta on läpinäkyvää ja kestävää. Tällä on suora sidos maineeseen ja asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja muiden sidosryhmien luottamuksen vahvistamiseen.
Eettinen ohjeisto toimii riskienhallinnan työkaluna
Code of Conduct auttaa organisaatioita tunnistamaan ja hallitsemaan liiketoimintaan liittyviä riskejä, kuten lahjontaa ja ympäristövaikutuksia. Eettiset toimintaperiaatteet tarjoavat perustan toimia vaikeissakin tilanteissa ennalta määriteltyjen pelisääntöjen mukaisesti, mikä vähentää maineriskiä.
Pelkkä eettisen ohjeiston olemassaolo ei vielä riitä, vaan ratkaisevaa on, että se saa aikaan oikeanlaista toimintaa. Selkeä ja kiinnostavasti viestitty Code of Conduct kannustaa tarttumaan aiheeseen ja toimimaan yrityksen arvojen mukaisesti. Jatkuva koulutus ja työnantajan tuki auttavat tekemään arjessa parempia päätöksiä. Kaikkein tärkeintä on oikeiden toimintatapojen tuominen osaksi ihmisten toimintaa.
Miten rakennetaan toimiva Code of Conduct?
Eettisen ohjeiston sisältö kannattaa rakentaa yrityksen omista arvoista ja riskeistä lähteväksi. Näin se tuntuu omalta ja kestää myös käytännön tilanteissa. Hyvän Code of Conductin tunnistaa siitä, että sitä on helppo ymmärtää, helppo noudattaa – ja että se herättää keskustelua.
Eettisen ohjeiston jalkauttamisessa auttaa myös visuaalisuus: selkeä esitys, elävä kieli ja hyvät esimerkit tuovat sisällön lähemmäs arkea.
Voimmeko auttaa? Kreabin asiantuntijat ovat tukenasi eettisten periaatteiden laatimisessa, visualisoinnissa ja käytäntöön viemisessä. Ota yhteyttä meihin, niin kerromme lisää!