Persoonallinen kädenjälki on visuaalisen viestinnän ykköstrendi
Kuvallinen esittäminen ja visuaalinen viestintä kehittyvät jatkuvasti. Kuvien ja visuaalisuuden merkitys korostuu koko ajan enemmän myös talousviestinnässä. Kuvalla saadaan ilmaistua enemmän kuin tuhat sanaa myös silloin, kun kyse on liiketoiminnan haasteiden kuvaamisesta, vastuullisuusraportoinnista tai tavoitteesta kuvallistaa, miten yritys luo arvoa sidosryhmilleen, yhteiskunnalle tai osakkeenomistajilleen.
Kreabin visuaalisen viestinnän osaamista on laajennettu alan muutosta ja kasvua silmälläpitäen. Toimisto tarjoaa nykyisille ja tuleville asiakkailleen entistä vahvemmin ajan hermolla kulkevaa visuaalista viestintää. Kreab on rekrytoinut yhden alan nuorista lupauksista, Susanna Auran. Susanna syventää Kreabin osaamista erityisesti kuvallisen viestinnän ja piirtämisen saralla.
Piirtäminen on autenttisin ja aidoin tapa esittää jokin asia visuaalisesti. Itse asia ja merkitykset ilmiön takana saadaan selvästi ja yksilöidysti esiin, kun se tehdään yksilöllisesti, jokainen viiva erikseen.
Sanoo Kreabin luova johtaja Eva Opas ja jatkaa:
Monet yritykset ostavat kuvituksia suoraan alaan erikoistuneilta toimistoilta. Nyt Kreab tarjoaa Susannan kautta tätä osaamista talous- ja markkinointiviestinnän osaamisen rinnalla. Tämä palvelee ennen kaikkea asiakkaitamme, joille voimme nyt tarjota aivan uutta kuvallisen viestinnän osaamista. Piirtäjän on sisäistettävä yrityksen toiminta-alue ja sen visio ja filosofia, jotta voi onnistua esimerkiksi arvonluontikaavion kuvittamisessa. Viestintätoimistona meillä on tämä vahvuus. Jatkossa Kreabin visuaalisen viestinnän osaamisen puitteissa luodaan trendejä, eikä vain seurata niitä.
Visuaalinen taitaja näkee maailman kuvien kautta
En olisi voinut lukioikäisenä ajatella, että tällä voi elättää itsensä
Sanoo Susanna Aura ja hymyilee. Jo lapsena piirtämisestä pitänyt Susanna on unelmahommassaan.
Hän työskentelee Kreabissa visuaalisen viestinnän suunnittelijana ja tekee työkseen kuvituksia, infografiikkaa ja visuaalista suunnittelua. Näitä nyt ainakin. Monina päivinä työpöydällä on vielä jotain aivan uutta. Jotain, mihin Susanna tarttuu ensimmäistä kertaa.
Miten Kreab sopii Susannan kaltaiselle tekijälle? ”Tosi hyvin. Täällä saan olla luova, tehdä mitä haluan ja kokeilla uutta. Olen saanut kokeilla sosiaalisen median tekemistä, mikä on mulle ihan uutta. Olen myös päässyt kuvittamaan ja piirtämään.”
Susanna on vanha kreabiitti, joka on palannut toimiston vahvuuteen pienen tauon jälkeen. Tie graafisen suunnittelun pariin ei ollut suoraviivainen, vaikka kiinnostus piirtämiseen, kauneuteen ja visuaalisointiin on kytenyt jo pienestä pitäen.
Susannan lapsuuden piirustuksista oli poikkeuksellinen kyky hahmottaa ulottuvuuksia ja vangita tunteita. Pienenä Susannan kuvissa seikkaili perheen koira Nappi. Nykyisin lempiaiheet kuvituksiin löytyvät luonnosta. Silmä kauneudelle kannustaa katsomaan asioita ja ilmiöitä tietyllä tavalla. Susannan mukaan kaikkea voi ilmaista piirtämällä. Tunteita, ajatuksia, elämän hyviä ja huonoja puolia.
Piirtäminen soveltuu hyvin myös kaupalliseen käyttöön. Tämän Susanna on päässyt huomaamaan niin työssään Kreabissa kuin edellisen työnantajan palveluksessa, jonka tuloksena syntyi logo koripalloilija Lauri Markkasen verkkosivuille.
Mikä Susannaa inspiroi juuri nyt? Minimalismi, yksinkertaisuus ja luonnonmukaisuus. Visuaalisen viestinnän kuumimpien trendien sijaan Susannan työtä ohjaavat oman mielenkiinnon kohteet ja pilvimassan takaa pilkistävä luonnonvalo. ”Aina jos on valoa, on paljon iloisempaa. On inspiroituneempi”, hän sanoo hymyillen.