Aila-myrsky ja viestintäkriisi riepottelevat varautumatonta

Suomeen rantautui syyskuun 17. päivä vuoden kovimmaksi myrskyksi tituleerattu Aila-myrsky. Puuskissa Aila puhalsi paikoitellen reilusti yli 30 metriä sekunnissa ja Ilmatieteen laitos kehoitti ihmisiä pysyttelemään sisätiloissa.

Moni otti tilanteen vakavasti. Osa jäi etätöihin, osa siirsi kuuliaisesti kehoitusten mukaisesti mm. puutarhakalusteet ja irtotavarat säältä suojaan. Twitterissä jaettiin neuvoja: varaa vettä, taskulamppuun paristot, akut täyteen jne.

Lukuisista varoituksista huolimatta moni kuitenkin yllättyi, kun Aila lopulta pyyhälsi paikalle. Varotoimet olivat jääneet tekemättä ja paikoin tuhot olivat sen mukaisia.

Aila-myrskyllä ja yritystä kohtaavalla viestintäkriisillä on paljon yhteistä. Molemmat myrskyt saavat pahimmillaan paljon tuhoa aikaan, mutta ennakkoon varautumalla on mahdollista pelastaa mitä pelastettavissa on.

Isot suomalaisyritykset osaavat onneksi jo varsin hyvin varautua mahdollisiin viestintäkriiseihin. Eri skenaarioita harjoitellaan jopa säännöllisesti ja monella on aidosti halu tarjota hyvää ja ajantasaista tietoa, jos kriisi syttyy. Varautuminen on kuin palovakuutus – se on syytä olla olemassa, vaikka kukaan ei tietenkään halua sitä lopulta käyttää.

Liian moni ajattelee yhä, etteivät kriisit meitä kohtaa ja varautuminen jää kokonaan tekemättä. Ja nekin, jotka kriisin ensimerkit tunnistavat, jättävät valitettavan usein reagoinnin viimetippaan tai päästävät kriisin viivyttelyllään eskaloitumaan.

Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä varautuminen viestintämyrskyihin vaihtelee hyvin paljon. Usein kyse on osaamisen puutteesta ja/tai rahasta. Ulkopuolista apua ei osata tai haluta käyttää.

Ennakkovarautumisella on myrskyissä keskeinen rooli, mutta myös nopea reagointi yllättävien tuulenpuuskien mukaisesti on välttämätöntä. Kaavamainen kriisisuunnitelman läpikäyminen ei auta, jos myrsky kääntääkin äkisti suuntaa. On siis oltava hereillä ja havainnoitava ympäristöä jatkuvasti, ymmärrettävä tuulenpuuskan vaikutukset ja toimittava välittömästi sen mukaisesti. Odottelemalla asiat eivät parane.

Hyvä esimerkikki tästä ovat lukuisat eri viranomaiset, sähköyhtiöt ja muut toimijat, joihin Aila-myrsky on vaikuttanut. He ovat viestineet kiitettävällä tavalla mm. sosiaalisen median kanavissa sekä lähestyvästä myrskystä että ajantasaisesti sen uusista vaikutuksista. Kriisiviestintävalmius on otettu tosissaan ja se näkyy.

Muista siis sinäkin – varaudu, havaitse, ymmärrä ja toimi.