Kuvat rakentavat brändiä enemmän kuin tuhat sanaa

Aivot käsittelevät kuvia nopeammin kuin tekstiä. Suurin osa aivoihin menevästä tiedosta onkin visuaalista. Kuvat ja muut visuaaliset elementit vaikuttavat väistämättä mielikuvaan, joka meille syntyy ilmiöistä, ihmisistä ja brändeistä. Siksi kuvamaailma on olennainen osa brändin rakentumista.

Monet yritykset panostavat jo laadukkaisiin valokuviin mainoksissa, sosiaalisessa mediassa ja muussa markkinointiviestinnässä. Huonot kuvat eivät herätä kiinnostusta – ainakaan hyvällä tavalla. Mitä siis tulisi huomioida yrityksesi kuvissa ja miksi visuaalisuus on niin tärkeää hyvän tekstin rinnalla? 

Ensivaikutelma brändistäsi saattaa syntyä muutamalla vilkaisulla yrityksesi someen tai nettisivuille.

Kuvien tulisi tukea tekstiä ja kulkea käsi kädessä bränditarinan kanssa. Kun kuvat ovat laadukkaita ja kiinnostavia, herää mielenkiinto myös tekstiin ja lukija siirtyy tutustumaan sisältöön, yritykseen ja tuotteisiin.

 

Hyvien kuvien kriteerit: 

  1. Laatu. Hyvä kuva on terävä ja laadukas. Epätarkat ja pikselöityneet kuvat antavat epäammattimaisen ja huolimattoman kuvan yrityksestäsi. 
  1. Sävyt ja värit. Millaista tunnelmaa haluat kuvillasi viestiä? Pidätkö esimerkiksi valoisista kuvistajoissa on kirkkaat värit vai tunnelmallisista ja syvistä sävyistä? Kuvien tulisi sopia yhteen, josta pääsemme kohtaan kolme.
  1. Yhtenäisyys. Kuvien yhtenäinen ja tunnistettava tyyli tukee brändisi ilmettä ja tunnistettavuutta.
  1. Aitous. Yksi suurimpia trendejä tällä hetkellä on luonnollisuus ja aitous. Kuvapankkien luonnottomat kuvat ovat out ja ne kelpaavat enää lähinnä meemien tekemiseen. Luonnollisissa kuvissa valot ja varjot näyttävät aidolta, jopa studiossa otetuissa kuvissa. Ihmisten ilmeet ja tilanteet ovat aitoja ja samaistuttavia.
  1. Tunne. Tavoitteena on, että kuva herättää katsojassa tunteitaja kiinnostusta. Millaisia tunteita haluat brändiisi liittää?  

Jokaisen taskussa kulkee kamera, jolla voi tuottaa itse kuvasisältöäParhaimman lopputuloksen kuitenkin saat, kun käännyt viestintätoimiston ja ammattivalokuvaajan puoleen, jotka osaavat ajatella paitsi pienimpiä yksityiskohtia myös kokonaisuutta.

Ammattilaisten avulla saat laadukkaat, yhtenäiset ja persoonalliset kuvat, jotka ovat juuri sinun brändisi näköiset. Niiden avulla erottaudut kilpailijoistasi ja lumoat muut.

Kirjoittaja

Susanna on Kreabin monipuolinen graafinen suunnittelija, jolla on tarkka visuaalinen tyylitaju. Hän on taitava piirtäjä ja kuvittaja, jolta luonnistuu suunnittelu ja toteutus aina tarkoista infografiikoista luoviin piirroksiin. Susannan erityisosaamista on visuaalinen tarinankerronta, logosuunnittelu ja valokuvaus.

Susanna inspiroituu herkästi asioista, ja vapaa-ajalla hän tykkää puuhastella erilaisten DIY-projektien parissa, kuten maalata, virkata tai tehdä helmikoruja. Aamu-uinnit ja juoksulenkit meren äärellä ovat tärkeitä Susannalle.

Susanna Aura
Luova visuaalinen suunnittelija